Kulning

Empowerment and Heritage In-Motion: The Sonic Experience of Performing Kulning as Embodied Meaning Construction

Varför är Kulning ett sådant populärt röstmässigt uttryck idag, även utanför fäbodarnas gärdesgårdar? Vad är det som händer i oss, i våra kroppar och i våra sinnen när vi kular och hur kopplar vi dessa upplevelser till våra personliga och gemensamma minnen? Och varför är det meningsfullt för oss att engagera oss i vallmusik och uttrycka oss genom den?

Dessa frågor är ledande i musikantikvarie Jennie Tiderman-Österbergs doktorandprojekt vid Musikhögskolan i Örebro, i samarbete med Dalarnas museum. Projektet är en affektstudie och teorier kring den feminint kodade kroppens expressivitet och hur vi tolkar den är vägledande. Metoden är etnografisk och baseras på observationer och intervjuer med kulerskor i Sverige idag.

Forskningen bedrivs på halvtid och avhandlingen beräknas läggas fram 2027 som senast.

Projektet genomförs med stöd av Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur och Irisstipendiet.

Jennie Tiderman-Österberg spelar in Kerstin Sonnbäcks kulning. Foto: Cecilia Öster.

Skip to content