Start / Verksamhet / För skolan / Batakis underbara resa genom museet

Batakis underbara resa genom museet

Den dramatiserade visningen leds av korpen Bataki, från Selma Lagerlöfs ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. Bataki, älskade enligt Lagerlöfs bok, Falun, och ven passar väl bättre att visa upp Dalarnas historia än hen. Bataki tar oss med på en tur runt museet och gör nedslag i Dalarnas historia och berättar om vad som är typiskt för den aktuelle tiden och visar också hur samhället förändras under tidens gång. Det finns inte bara en Historia, utan många historier att berätta. Bataki funderar över hur olika händelser i historien har påverkat oss, hur vi skulle ha levat om vi levt i andra tider än vår egen. Vad skulle vi ha lärt oss om vi gick i skola för 100 år sedan, hur skulle vi ha klätt oss om vi levat för två hundra år sedan. Vart gick man på toaletten för tre hundra år sedan. Bataki berättar också om sin ”mamma” Selma Lagerlöf och hennes verk ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” och vilket Sverige hon skildrar och hur det skiljer sig från dagens samhälle.

Målgrupp

Vi rekommenderar programmet primärt till F-klass-Åk 3, men programmet går att anpassas till andra åldrar.

Bokning
Skicka din bokningsförfrågan till bokning@dalarnasmuseum.se

Kostnad
450 kr, 1 timme

Koppling till Lgr 22

F-klass

Språk och kommunikation

• Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.

Natur, teknik och samhälle

• Naturen och människors levnadsvillkor på hemorten och andra platser under olika tider, utifrån elevernas erfarenheter och intressen.

Historia, religion, geografi (samhällsorienterade ämnen)

Årskurs 1-3

Att leva tillsammans

• Migration inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser
  • Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barn­litte­ratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.

Att leva i närområdet

• Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga före­mål kan berätta om livet där under olika tider.
  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.

Att undersöka verkligheten

• Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Svenska

Årskurs 1-3

Texter

• Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, munt­ligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och my­ter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer