Hoppa till innehåll
Start / legendarium – formspråk i fantasy

legendarium – formspråk i fantasy

Målgrupp
Vi rekommenderar programmet primärt till årskurs 3-6, men innehållet går att anpassa så att det även lämpar sig för F-klass upp till gymnasiet.

Bokning
Skicka din bokningsförfrågan till bokning@dalarnasmuseum.se

Kostnad
505 kr / skolklass, max 15 elever per tillfälle.

Förmågor som tränas

  •  förståelse för hur historia kan brukas i olika samman­hang. Även i vår samtid.
    kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer,
  • förmåga att ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa, och
  • förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.

    Koppling till Lgr 22

    Historia (Religion)

    åk 3-6

    Att leva tillsammans

    • Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.

    Att leva i närområdet

    • Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.

    Att leva i världen

    • Norden befolkas. Människors levnadsvillkor under nordisk stenålder, bronsålder och järnålder.
    • Berättelser i antik och nordisk mytologi samt i samisk religion.

    • Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.

    Att undersöka verkligheten

    • Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.
    • Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

    åk 4-6

    Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500

    • Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
    • Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
    • Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kun­ska­per om det förflutna.
    • Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur vikingar framställs i popu­lärkulturen.

    Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

    • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kar­tor, kan berätta om det förflutna.
    • Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel i gatunamn, minnes­mär­ken och reklam.

    Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900

    • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel kyrkböcker, fotografier och domstolsprotokoll, kan berätta om det förflutna.
    • Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur historiska händelser och aktörer framställs i böcker och på museer.

    åk 7-9

    Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen

    • Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån käll­kritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
    • Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.

    Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950

    • Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån käll­kri­ti­ska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
    • Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur olika ak­tö­rer använder historia för att skapa opinion eller legitimera makt.

    Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid

    • Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån käll­kriti­ska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
    • Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och på­verka våra föreställningar om framtiden.

    Nyhetsbrev

    När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så samtycker du till att vi lagrar din e-postadress.
    Din e-postadress används endast för utskick av nyhetsbrev.



    Skip to content