Vi inleder med en guidad visning i vår nya utställning om konst, design och konsthantverk där vi undersöker olika porträtt från Dalarnas museum från 1600-talet fram till idag. Vi diskuterar hur konstnärer har använt porträtt för att uttrycka identitet, känslor och social status. Eleverna får en fördjupad förståelse för porträttkonstens historia och funktion, samt möjlighet att utforska sina egna kreativa uttryck genom bild och reflektion. Programmet främjar både estetisk utveckling och historisk förståelse.
Kopplingar till Lgr 22:
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
- förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
- förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll
I årskurs 1–3
Bildframställning
- Teckning, måleri
Tekniker, verktyg och material
- Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
- Några verktyg och material för teckning, måleri
Bildanalys
- Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.
I årskurs 4–6
Bildframställning
- Teckning, måleri
Tekniker, verktyg och material
- Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg och material för teckning, måleri.
Bildanalys
- Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
- Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
I årskurs 7–9
Bildframställning
- Två- och tredimensionellt bildarbete.
Tekniker, verktyg och material
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Gymnasieskolan
Bildämnet 2025
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att framställa bilder och utforma bildspråkliga budskap med hjälp av olika material, tekniker och uttryckssätt.
- Förmåga att tolka, värdera och presentera olika typer av bilder och konstnärliga processer.
- Kunskaper om bilders och visuella framställningars uttryck i olika genrer samt bildens funktion i samhället.
Bildteori 2025
Undervisningen i ämnet bildteori ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om hur bilder kommunicerar på olika sätt beroende på sammanhang och betraktare.
- Kunskaper om visuell kommunikation, konstteori och konstvetenskap.
- Förmåga att analysera och tolka bilder samt värdera andras bildanalyser.
- Förståelse av bildens betydelse för såväl samhälle som individ.