14novAll Dayting som talar - tvåändsstickatPlats: Hörsalen, föremålsmagasinet Tallen

Datum: 14 november
Tid: 17:00-19:00
Plats: Krontallsvägen 3, Dalarnas museums magasin
Pris: 175:-
Visas av Anna-Karin Jobs Arnberg

Obs! Programmet Ting som talar är i vårt föremålsmagasin “Tallen” med adress Krontallsvägen 3, Falun.

Köp biljett här

I november månads Ting som talar kommer stickade plagg att vara i fokus. I museets samlingar finns en stor samling av stickade plagg såsom tröjor, vantar och strumpor. De flesta av föremålen är i tekniken som vi benämner tvåändsstickning. Uteslutande har det varit kvinnor som stickat och man stickade alltid med två trådar, dvs tvåändsstickning. Därav fanns det inget särskilt namn på tekniken och användes oavsett om det skulle stickas sommar- eller vinterplagg. Det vanligaste materialet i alla tvåändsstickde plagg var hemspunnet ullgarn men förekommer också i bomull- och i lin.

Träffa museets föremålsantikvarier som berättar om kulturhistoriska teman och visar föremål ur Dalarnas museums samlingar. Vi startar med en kopp te och en kaka, därefter en föreläsning och avslutningsvis tittar vi närmare på några valda föremål ur museets samlingar.

BRA ATT VETA:
Observera att utan förköpt biljett går det inte att delta.
Programmet är i hörsalen på museets föremålsmagasin Tallen. För att delta behöver du förköpa biljett på tickster.com
Till Tallen kan man åka kollektivt från centrala Falun med t.ex. busslinje 151 till hållplats ”Tallen E16”, från hållplatsen är det en promenad på ca: 800 m.
Åker man bil finns kostnadsfri parkering på magasinets baksida.

All Day (Tisdag)(GMT+01:00)