17feb15:1215:12VI SOM ARBETAR MED VÅRA KROPPARvernissage

Datum: 17 februari
Tid: 14.00

Utställningen pågår 17 februari – 14 april

Två miljoner människor i Sverige har ett kroppsarbete.
Om inte kroppsarbetarna går till jobbet stannar Sverige.

Sällan syns och hörs människor som arbetar med sina kroppar i dagens medier, i nyhetsflödet, på museer, i våra gemensamma offentliga rum.

Annica Carlsson Berdahl och fotograf Elisabeth Ohlson har rest i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder, och intervjuat, fotograferat och filmat människor som är industriarbetare, butiksbiträden, undersköterskor, städare, restauranganställda, lagerarbetare med ambitionen att skildra en del av dagens arbetarklass.

I utställningen möter vi 33 arbetare, med olika bakgrund, erfarenheter och ålder som generöst berättar om hur de har det på jobbet.

Projektet “Vi som arbetar med våra kroppar” är ett samarbete mellan Rot produktion, ABF, LO och Länsmuseet Gävleborg och med stöd av Arbetarrörelsens kulturfond och Västra Götalandsregionen.

(Lördag) 15:12 - 15:12(GMT+00:00)