17sep15:1215:12dffw för alla kl: 11.00-17.00UTSTÄLLNING – MODEMARKNAD – FÖREDRAG

Datum: 17 september
Tid: 11.00-17.00
Obs Ingång från bakre entrén vid Medborgarplatsen

Dalarna folk fashion weekend pågår och stora delar av museets utställningar är därför stängda för allmänheten.
Utan biljett till Dalarna folk fashion weekend kan du via ingång från bakre entrén vid Medborgarplatsen ändå ta del av:

Karin Ferners utställning: – EXTRA ALLT och lite till – Lad, slims och kronor i en anda av återbruk
En utställning med smycken och objekt med förnyelse och återbruk av färg, form, känsla, tradition och skönhet.
Allt med osvikligt fokus på Dalarna.
Karin Ferners smycken kommer att säljas i anslutning till utställningen.

Mode/dräktmarknad

På marknaden kommer ni kunna addera riktiga guldkorn till garderoben.

På marknaden hittar ni:

• Dalarnas Hemslöjd, Hemslöjdsbutiken i Falun
  • Mora Hemslöjd, hemslöjdsbutiken i Mora
  • Nås Hemslöjd hemslöjdsbutiken i Nås
  • HOL – studio, skomakare, folkliga och folkligt inspirerade handgjorda skor, dräktskoreparation, mm.
  • P. Swedin – Skräddaren i Delsbo
  • HYLDA historical patterns, specializes in the design and printing of cotton fabrics
  • Håll´s Hantverk, svensk smyckestradition, smycken, delar och detaljer till de nordiska dräkterna.
  • Garngården, Garn- och hantverksgården, kvalitetsgarn, mönster och sticktillbehör.
  • Dellenkilten of Helsingland – Kiltar och ullprodukter i egna mönster, inspirerade av folkdräkterna kring Dellenbygden & skandinavisk-skotsk historia.
  • Sätergläntan – institutet för slöjd och hantverk samt Mora folkhögskola/Modeakademin presenterar sina utbildningar och kursutbud.

Dräktbytardag – OBS! Separat ingång via Borggården (vid Dalarnas museums huvudentré).
Arrangör: Stora Tuna Folkdansgille

Har du en hel folkdräkt eller enstaka dräktdelar som du vill sälja eller är du på jakt efter att köpa en folkdräkt eller delar till en dräkt?
Kl. 14.00 -16.00 är det dräktbytardag på Dalarnas museum.

Inlämning:
Lördag 16/9 kl. 11.30 – 13.30
Söndag 17/9 kl. 09.30 – 11.30

Försäljning:
Söndag 17/9 kl. 14.00 – 16.00

Utlämning
:
Söndag 17/9 kl. 16.30 – 17.00
(Av ej sålda plagg) Även försäljning av nytryckta kattuner, mönster och dräktstrumpor.

(Söndag) 15:12 - 15:12(GMT+00:00)