Start / Folkkonsten idag och igår – Smycka med återbruk till vardag och fest.

Folkkonsten idag och igår – Smycka med återbruk till vardag och fest.

Folkkonst är vackra och roliga föremål som människor på landet skapade till sig själva,
grannar eller vänner för att användas till vardag och fest. Viljan att pryda sig själv och att dekorera är uråldrig, allmänmänsklig och global. En visning i utställningen ger dig och dina elever ny inspiration till ämnena slöjd och bild. Efteråt finns det möjlighet att jobba i verkstan med återbrukat material. Kan kopplas till Globala målen: Nummer 12 hållbar konsumtion och produktion.

Målgrupp
Vi rekomenderar programmet till åk.3-9, men innehållet går att anpassas till andra åldrar.

Bokning
Skicka din bokningsförfrågan till bokning@dalarnasmuseum.se

490 kr / 980 kr, 30-60 min

Koppling till Lgr 22

Bild åk 3-6

Bildframställning

• Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Återanvändning av bilder, till exempel i kollage.
  • Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

Tekniker, verktyg och material

• Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner.
  • Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete.

Bild åk 7-9

Bildframställning

• Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
  • Två- och tredimensionellt bildarbete.
  • Kombinationer av bild, ljud, objekt och text i eget bildskapande.

Tekniker, verktyg och material

• Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.

Slöjd åk 3-6

Slöjdens arbetsprocesser

• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och ref­lektion över arbetsprocessen.

Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling

• Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
  • Resurshushållning vid användning av material i slöjdarbetet.
  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
  • Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
  • Resurshushållning genom återbruk av material.

Slöjd åk 7-9

Slöjdens arbetsprocesser

• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt ref­lektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbets­processen samverkar och påverkar resultatet.
  • Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kom­bi­nations- och konstruktionsmöjligheter.

Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling

• Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
  • Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
  • Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och före­mål.