Start / PÅ TILLFÄLLIGT BESÖK: ANDERS ZORN OCH CARL LARSSON

PÅ TILLFÄLLIGT BESÖK: ANDERS ZORN OCH CARL LARSSON

LF Dalarnas unika konstsamling

1 juni 2024 – augusti 2025.

Med start sommaren 2024 erbjuds chansen att se LF Dalarnas fina konstsamling på Dalarnas museum. En konstsamling som vanligtvis hänger på bolagets huvudkontor i Falun.

När alltmer konst började säljas till utlandet på 1970-talet, tog LF Dalarnas initiativet att börja samla. Dåvarande VD Karl-Erik Liljegren förklarade: ”Avsikten med att köpa dalakonst var inte, i första hand, att förtjäna pengar utan i stället att ’samla hem’ av provinsens konst.”

” Vi är glada att vi tillsammans med LF Dalarnas får visa upp ett antal fantastiska verk av några av Dalarnas och Sveriges främsta konstnärer för den breda allmänheten”, säger Christer Björklund, länsmuseichef vid Dalarnas museum.

De flesta av de kring trettio verken i samlingen är målade av Anders Zorn och Carl Larsson, med skildringar från såväl Sundborn som Mora och Alhambra. Men här finns även verk av Olof Arborelius, Winter Carl Hansson med flera. Samlingen har aldrig tidigare i sin helhet ställts ut på något museum.

”Det känns fantastiskt bra att få möjligheten att visa upp vår fina konstsamling i sin helhet för dalfolket och faktiskt hela världen, då vi har förstått att det även finns ett nationellt och internationellt intresse.” säger Anders Grånäs, VD LF Dalarnas.