Start / Quiz som inte kräver kunskap om falun

Quiz som inte kräver kunskap om falun

På tegelväggen hänger några foton från Falun. Kan du svara på frågorna?
Tävla med ditt fikasällskap eller utmana sällskapet bredvid.

Facit hittar ni längst ner på sidan – fuska inte!

Badhuset
Den pampiga byggnaden på tavlan är Faluns gamla varmbadhus som invigdes 1911 och revs 1974. Många är de Falubor som minns hur man där som barn skrubbades ren med rotborste för att sedan tvingas in i de iskalla duscharna.
Redan i det gamla romarriket var det populärt med allmänna badhus i städerna. Vad kallades dessa?

1. Termer
X. Forum
2. Akvedukter

Fisktorget
Torget vi ser på andra sidan ån och på fotot heter Fisktorget och är ett av Faluns gamla handelstorg. Kung Magnus Erikssons skriver i sina privilegier för Kopparberget att här i trakten skulle hållas två torgdagar i veckan, tisdagar och torsdagar.
Magnus Eriksson regerade över Sverige och Norge, men under vilket århundrade?

1. 1300-talet
X. 1400-talet
2. 1500-talet

Faluån
Faluån ringlar genom hela stan och förbinder sjöarna Varpan och Runn (Via Östanforsån och Tisken). Runn är Dalarnas näst största sjö efter Siljan. Var i storleksordningen av Sveriges sjöar kommer Siljan?

1. Femte
X. Sjunde
2. Tionde

Spruthuset
Tegelbyggnaden med torn på andra sidan Faluån är Spruthuset som invigdes 1884, där stadens ångspruta för brandbekämpning förvarades. Världens äldsta belagda brandredskapen är från 250 f.kr då den äldsta kända brandsprutan tillverkades i Alexandria. Vid vilket havs kust ligger staden Alexandria?

1. Medelhavet
X. Röda havet
2. Atlanten

Kristine kyrka
Kyrktornet vi kan se sticka upp ovanför staden tillhör Kristine kyrka. Kyrkan byggdes på 1600-talet och är döpt efter Drottning Kristina.
Kristinas pappa besökte Falun vid ett flertal tillfällen. Vem var han?

1. Karl IX
X. Karl XI
2. Gustav II Adolf

Efter branden
Bild nr. 6 föreställer den röjda tomten där museet numera står. Dagens museibyggnad är från 1962 men redan 1862 skapades den förening,
Dalarnes fornminnesförening, som påbörjade våra samlingar.
Vad heter mannen som, inspirerad efter en resa i Dalarna, står bakom Nordiska museets samlingar och även grundade Skansen?

1. Artur Hazelius
X. Johan Ludvig Runeberg
2. Gustaf Ankarkrona

Restaurangen
På tavlan syns restaurangdelen av museet, den del ni nu sitter i. Namnet på restaurangen anspelade redan från början på en för Falun väldigt viktig metall – kopparn.
Kopparen från Falun exporterades tidigt ut i Europa bland annat läggs den på taket till slottet Versaille. Nära vilken Fransk stad ligger det slottet?

1. Nice
X. Marsaille
2. Paris

Museet by night
Museets arkitekt Haakon Ahlberg tänkte sig huset som en riddarborg och Faluån som dess vallgrav. En nackdel som vallgravarna kring fästningar i de kallare delarna av världen har är att de vintertid kunde frysa till is och förlora sin funktion. Sötvatten fryser vid 0 grader men när börjar saltvatten att frysa? (3,4% salt)

1. Ca. 0 grader
X. Ca -2 grader
2. Ca. -5 grader

25-års jubileum
Fotot föreställer ett uppträdande vid ån under museets 25års-jubilem 1987. Bandet som spelar heter Touché.
Inom vilken sport förekommer ordet ”touché”?

1. Hästhoppning
X. Lacrosse
2. Fäktning

Selma Lagerlöf
Statyn på andra sidan ån är gjord av konstnären Arvid Backlund och föreställer Selma Lagerlöf. Hon bodde under många år i Falun och köpte bland annat en villa här i stan (vars arbetsrum du idag kan besöka på museet) men hon köpte även tillbaka sin födelsegård i Värmland. Vad heter den?

1. Mårbacka
2. Sofiero
3. Rottneros

Innan branden
1891 lade man i Falun grunden för Sveriges första civila högskoleutbildning – Bergsskolan. Den flyttade med tiden till Stockholm men man öppnade då här istället en skola på gymnasienivå ”Nya bergsskolan”. Nya bergsskolan inrymdes i början på 1900-talet i den stora byggnad man kan se till höger på fotot. Där har idag Sveriges radio lokaler.
När bergsskolan flyttade till Stockholm bildades det som idag förkortas KTH. Hur utläses den förkortningen?

1. Kungliga tekniska högskolan
X. Kungliga teoretiska högskolan