Start / Verksamhet / För skolan / Tassa genom falun – en historieskattjakt

Tassa genom falun – en historieskattjakt

Beskrivning av programmet
I skolprogrammet Tassa genom Falun – en historieskattjakt, genomför vi en kortare stadsvandring (1 km) som avslutas inne på Dalarnas museum. På ett lekfullt sätt upptäcker och utforskar vi Falun och dess historia. Samma historia som idag ligger till grund för att staden, gruvan och bergsmansbygden har utsetts till ett världsarv.

Eleverna får under vandringen hjälpa mörksuggan att lösa uppgifter och hitta siffror som bildar den kod som slutligen kan hjälpa dem att komma åt skatten.

Målgrupp
F-klass upp till årskurs 2. Programmet lämpar sig även för de äldre barnen på förskolan (4-5 år) eller varför inte som en utflykt för ett fritids.

Bokning
Skicka din bokningsförfrågan till bokning@dalarnasmuseum.se

490 kr / klass (grupp)

Koppling till Lgr 22

Samhällsorienterande ämnen F-klass till årskurs 2

Att leva i närområdet

• Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.

Att leva i världen

• Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyg­gelse, till exempel mark, vatten och klimat.

Att undersöka verkligheten

• Mentala kartor, till exempel över närområdet, skolvägar eller andra platser som är betydelsefulla för eleven.