28marAll DayHÄNDELSER VID FYRISÅNNördlunch - live via Zoom

Tid: kl 12.00 – 12:45
Föreläsare: Jan Winter
Länk till föreläsningen

Judehatande nazister i kostym, taggtråd runt judiska pojkhemmet i Tullgarn, en antinazistisk lynchmobb på Bredgränd, hemliga norska skjutövningar på Pollacksbacken, se där några strandhugg längs Fyrisån i Uppsala historia 1939-45. Här blandas ljus och mörker i den brokiga brygd som oftast framträder när historien skärskådas. Uppsalabon Jan Winter har grävt där han står och inspirerats av andra Uppsalaberättare. Nu berättar han för oss.

Nördlunch är en serie liveföreläsningar som ges digitalt. Föreläsningarna sänds live via Zoom. Länk delas nära det aktuella datumet, i evenemangen på Facebook och i kalendariet på respektive hemsidor. Det här är ett samarbete mellan Dalarnas museum, Upplandsmuseet och Folkuniversitetet Dalarna, där vi plockar upp forskare och föreläsare inom olika ämnen och låter dem fördjupa sig inom sitt område. En chans att riktigt nörda in på någonting intressant, helt enkelt.

Länk till föreläsningen

Våren 2023 är tema Judiskt

Lyssna på lunchen & levla upp i kunskap. Föreläsningarna sänds live via Zoom tre tisdagar i höst, 28/2, 28/3 och 2/5 kl 12.00-12.45.

All Day (Tisdag)(GMT+02:00)