22oktAll DayBARNMORSKAN -FRÅN TRADITION TILL PROFESSIONFöreläsning

Datum: 22 oktober
Tid: 14.00

Välkommen till en intressant föreläsning på Dalarnas museum söndag 22 oktober kl 14!

Pia Höjeberg, Stockholm kommer då att prata om Barnmorskan – från  tradition till profession.

Pia är barnmorska och författare. Hon har skrivit ett tjugotal böcker. 1981 kom ”Jordemor- Barnmorskor och barnaföderskor i Sverige”. ”Kisa Mor – En läkekvinnas historia” publicerades 1990 och fem år senare kom ”Helena Mahlheims barnmorskelära år 1756”. Böckerna  berättar om läkekvinnor och barnmorskor som haft betydelse för framstegen inom professionen. ”Hanna och barnsängskriget” den första romanen kom 2019. Den bygger på en verklig förlaga och utspelar sig i mitten på 1800-talet. Läsaren får följa Hanna från utbildning till hemförlossningar. Boken är mycket gripande. 2020 fick Pia pris av Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk Folkkultur.

Arrangörer: Dalarnas museum och Dalarnas kvinnohistoriska förening

All Day (Söndag)(GMT+02:00)