16sep15:1215:12dffw för alla kl: 11.00-17.00UTSTÄLLNING – MODEMARKNAD – FÖREDRAG

Datum: 16 september
Tid: 11.00-17.00
Obs Ingång från bakre entrén vid Medborgarplatsen

Dalarna folk fashion weekend pågår och stora delar av museets utställningar är därför stängda för allmänheten.
Utan biljett till Dalarna folk fashion weekend kan du via ingång från bakre entrén vid Medborgarplatsen ändå ta del av:

Karin Ferners utställning: – EXTRA ALLT och lite till – Lad, slims och kronor i en anda av återbruk
En utställning med smycken och objekt med förnyelse och återbruk av färg, form, känsla, tradition och skönhet.
Allt med osvikligt fokus på Dalarna.
Karin Ferners smycken kommer att säljas i anslutning till utställningen.

Mode/dräktmarknad

På marknaden kommer ni kunna addera riktiga guldkorn till garderoben.

På marknaden hittar ni:

• Dalarnas Hemslöjd, Hemslöjdsbutiken i Falun
  • Mora Hemslöjd, hemslöjdsbutiken i Mora
  • Nås Hemslöjd hemslöjdsbutiken i Nås
  • HOL – studio, skomakare, folkliga och folkligt inspirerade handgjorda skor, dräktskoreparation, mm.
  • P. Swedin – Skräddaren i Delsbo
  • HYLDA historical patterns, specializes in the design and printing of cotton fabrics
  • Håll´s Hantverk, svensk smyckestradition, smycken, delar och detaljer till de nordiska dräkterna.
  • Garngården, Garn- och hantverksgården, kvalitetsgarn, mönster och sticktillbehör.
  • Dellenkilten of Helsingland – Kiltar och ullprodukter i egna mönster, inspirerade av folkdräkterna kring Dellenbygden & skandinavisk-skotsk historia.
  • Sätergläntan – institutet för slöjd och hantverk samt Mora folkhögskola/Modeakademin presenterar sina utbildningar och kursutbud.

Klä dig i dräkt

kl. 12.15 – 13.00
Föredrag/visning; Klä dig i dräkt
Är du ny i dräkt? Frågan är; Hur klär man sig egentligen? Hur börjar man?
Lugn, vi visar dig.
Visas av Eva Nicklasson Dräktråd & kursledare i Svärdsjö.

Catwalk – Folk Fashion

kl. 15.00
Klädvisning med en mix av hantverkstraditioner och nyskapat. Med kläder från nygårdsanna, Sätergläntans sömnadsutbildning, Lina Odell, samt olika märken från Hemslöjdsbutikerna i Dalarna, och en och annan överraskning.
Utanför museets entré (Stigaregatan 2-4) kan ni ta del av denna modevisning. OBS! Uteblir vid regn.

(Lördag) 15:12 - 15:12(GMT+00:00)