26febAll DayFORKÖRNING vid järnbruk i dalarna och bergslagenHögt och lågt

Tid: kl 14:00-15:00
Föreläsare: Jan-Olof Montelius

Forkörning vid järnbruk i Dalarna och Bergslagen

Forkörning, det vill säga varutransporter, var i äldre tider en viktig inkomstkälla för Dalarnas allmoge. Man fraktade varor till och från städerna och de olika järnbruken. Transporterna företogs mestadels på vinterföret. En speciell rutt var forkörningen mellan Dalarna och Røros. Till Norge fraktades bland annat smidesvaror och krut. Återfrakten var oftast salt och torkad fisk. År 2003 genomförde Dalarna Femund forkörarförening en slädfärd i de gamla forkörarnas spår från Falun till Røros. I år, 20 år efter den förra resan, planerar man att göra resan igen – om snötillgången gör detta möjligt. Årets resa kommer i så fall att genomföras med start i Falun 4 februari och ankomst till Rørosmarknaden 21 februari.

Länk till föreläsningen

Kom till hörsalen på Dalarnas museum eller följ live via youtube.

Föreläsningarna kan du se både på plats i hörsalen på Dalarnas museum och digitalt streamat via youtube. Länk hittar du på hemsidan i kalendariet och i evenemangen på Facebook närmare aktuellt datum.

All Day (Söndag)(GMT+01:00)