02majAll DaynördlunchNördlunch - live via Zoom

Tid: kl 12.00 – 12:45
Föreläsare: Gull Törngren

Länk

Gull Törnegren föreläser om hennes två livsberättelsebaserade intervjuer med en och samma kvinna; Yaalah, född 1959. Den första intervjun genomfördes 1998, och den senare intervjun gjordes hösten 2019.

Innehållet i hennes berättelser handlar mycket om historiskt meningsskapande och utvecklingen av hennes judiska identitetsformering utifrån en tvådelad familjeberättelse med anknytning till Jerusalem.

Å ena sidan den askenasiska familjeberättelsen som börjar med morföräldrarnas aktivism i Europa och invandring till Israel på 1920-talet och föräldrarnas och hennes egen uppväxt i en aktivistisk vänstersionistisk miljö.

Å andra sidan farfaderns familjeberättelse från en sefardisk judisk miljö där den förste invandrade någon gång under sent 1400-tal eller möjligen 1500-tal och som huvudpersonen Yaalah har börjat utforska mer under senare år.

Nördlunch är en serie liveföreläsningar som ges digitalt. Föreläsningarna sänds live via Zoom. Länk delas nära det aktuella datumet, i evenemangen på Facebook och i kalendariet på respektive hemsidor. Det här är ett samarbete mellan Dalarnas museum, Upplandsmuseet och Folkuniversitetet Dalarna, där vi plockar upp forskare och föreläsare inom olika ämnen och låter dem fördjupa sig inom sitt område. En chans att riktigt nörda in på någonting intressant, helt enkelt.

Våren 2023 är tema Judiskt

Lyssna på lunchen & levla upp i kunskap. Föreläsningarna sänds live via Zoom tre tisdagar i höst, 28/2, 28/3 och 2/5 kl 12.00-12.45.

All Day (Tisdag)(GMT+02:00)