30oktAll DaySPÖKERIER, HELGON OCH VAMPYRERHögt och lågt

Tid: kl 14:00-15:00

Föreläsare: Marina Andersson

Länk till föreläsningen.

Kom till hörsalen på Dalarnas museum eller följ live via youtube.

Alla helgons dag närmar sig med sin brokiga och spretiga historia. Dagen har vacklat fram och tillbaka mellan att vara helgdag och icke helgdag, den katolska helgondyrkan har gett vika för ett mera spexartat firande. Men vad är egentligen allahelgons dag, hur har den förändrats och med dagens allhelgonafirande med sina kusligheter; vilka övernaturliga inslag kan man förväntas möta i Dalarna?

Högt och lågt är en hybridföreläsningsserie i samarbete med hembygdsförbundet.
Här bjuds på alla möjliga ämnen, allt mellan högt och lågt. Föreläsningarna kan du se både på plats i hörsalen på Dalarnas museum, och digitalt streamat via youtube. Länk hittar du på här och i evenemangen på Facebook närmare aktuellt datum.

All Day (Söndag)(GMT+02:00)