08mar15:1215:12TEMAdag: tjejer kvinnor kär(r)ingarInternationella kvinnodagen

Datum: 8 mars
Tid: 15:00-20:00
Pris: Se resp. programpunkt

På självaste kvinnodagen bjuder Dalarnas museum in till en fullspäckad eftermiddag och kväll med tjejer, kaxiga kvinnor, coola kullor och kär(r)ingar i fokus. Gå på visning, lyssna på föredrag, och umgås.

Vi bjuder dessutom på:
-tävlingen Kär(r)ingjakten
-kaffe och frukt
-rabatt i butiken

Visning av Lagerlöfutställningen
Tid: 15.30 ”…en liten skolmamsell”
Under en stor dela av vår historia har män och kvinnor placerats i skilda världar, där den intellektuella sfären varit förbehållen männen. Vissa bröt dock mönstret, som Selma Lagerlöf, den ”lilla skolmamsellen”, vars litteratur lever kvar än i dag.
Visas av: Marina Andersson
Köp biljett här

Föreläsning
Tid: 17.00 Återblick på sjuksköterskans yrke
Hör berättelsen om sjuksköterskans historia i korta drag – utbildningar förr och nu samt hur arbetsuppgifterna förändrats över tid.
Föreläsare: Inger Lennerthson

Vandring i museets utställningar med dramatiserade inslag
Tid: 18.15 Coola kullor
Dalarna har haft förmånen att befolkas av mängder av intressanta människor och kvinnodagen till ära uppmärksammar vi några coola kullor och kvinnornas historia i Dalarna.
Köp biljett här

(Onsdag) 15:12 - 15:12(GMT+00:00)