04aprAll Dayting som talar - PÅSKEN, HÄXOR OCH TROLLDOMNYHET! Plats: Hörsalen, föremålsmagasinet Tallen

Datum: 4 april
Tid: 17:00-19:00
Plats: Krontallsvägen 3, Dalarnas museums magasin
Pris: 175:-
Visas av Jennie Tiderman-Österberg
Köp biljett här

Är trolldomsrättegångar och idéer om häxor kulturarv? Hur är detta i så fall representerat i museets samlingar, i kulturlandskapet och i våra gemensamma minnesberättelser? I den här föreläsningen diskuterar antikvarie Jennie Tiderman-Österberg häxprocesser i Dalarna och närmar sig dem inte bara som historia, utan som ett ”mörkt kulturarv” som står i relation till påskkärringen och sagor om blåkullafärder.

Träffa museets föremålsantikvarier som berättar om kulturhistoriska teman och visar föremål ur Dalarnas museums samlingar. Vi startar med en kopp te och en kaka, därefter en föreläsning och avslutningsvis tittar vi närmare på några valda föremål ur museets samlingar.

BRA ATT VETA:
Observera att utan förköpt biljett går det inte att delta.
Programmet är i hörsalen på museets föremålsmagasin Tallen. För att delta behöver du förköpa biljett på tickster.com
Till Tallen kan man åka kollektivt från centrala Falun med t.ex. busslinje 151 till hållplats ”Tallen E16”, från hållplatsen är det en promenad på ca: 800 m.
Åker man bil finns kostnadsfri parkering på magasinets baksida.

All Day (Tisdag)(GMT+02:00)