09majAll Dayting som talar - Vackrare vardagsvaraNYHET! Plats: Hörsalen, föremålsmagasinet Tallen

Evenemangsdetaljer

Datum: 9 maj
Tid: 17:00-19:00
Plats: Krontallsvägen 3, Dalarnas museums magasin
Pris: 175:-
Visas av Maria Perers
Köp biljett här

”Vackrare vardagsvara” och ”konstnären till industrin” var 1900-talets motton för att förnya konstindustrin. Till Nittsjö kommer Erik Mornils, Jerk Werkmäster och Thomas Hellström medan Rörstrand plockar Marianne Westman direkt från Konstfack. Hennes färgglada dekorer gör succé i folkhemmet. Att skaffa 58-delarsservis är omodernt när husgeråd och umgänge blir allt enklare. Vi sitter gärna i köket, som blir större på 60-talet. Utifrån museets keramiksamling berättar antikvarie Maria Perers.

Träffa museets föremålsantikvarier som berättar om kulturhistoriska teman och visar föremål ur Dalarnas museums samlingar. Vi startar med en kopp te och en kaka, därefter en föreläsning och avslutningsvis tittar vi närmare på några valda föremål ur museets samlingar.

BRA ATT VETA:
Observera att utan förköpt biljett går det inte att delta.
Programmet är i hörsalen på museets föremålsmagasin Tallen. För att delta behöver du förköpa biljett på tickster.com
Till Tallen kan man åka kollektivt från centrala Falun med t.ex. busslinje 151 till hållplats ”Tallen E16”, från hållplatsen är det en promenad på ca: 800 m.
Åker man bil finns kostnadsfri parkering på magasinets baksida.

Time

All Day (Tisdag)(GMT+02:00)