28novAll Dayting som talar - vallkullans utrustningPlats: Hörsalen, föremålsmagasinet Tallen

Datum: 28 november
Tid: 17:00-19:00
Plats: Krontallsvägen 3, Dalarnas museums magasin
Pris: 175:-
Visas avJennie Tiderman-Österberg

Obs! Programmet Ting som talar är i vårt föremålsmagasin “Tallen” med adress Krontallsvägen 3, Falun.

Köp biljett här

”Med påsen om halsen” – berättelser om vallkullans utrustning

Det finns otaliga målningar och nedteckningar som visar och beskriver vallkullornas utrustning. Allt ifrån klädedräkt till redskap och handarbeten vittnar om vallhjonens arbete och roll i olika bondesamhällen genom historien. I detta föredrag berättar musikantikvarie Jennie Tiderman-Österberg om vallkullornas vardag på fäbodvallen, både genom arbete och vila. Vilka kläder användes? Vilka redskap brukades vid mjölkhushållning, disk och vallning? Föremålen hjälper oss att svara på dessa frågor.

Träffa museets föremålsantikvarier som berättar om kulturhistoriska teman och visar föremål ur Dalarnas museums samlingar. Vi startar med en kopp te och en kaka, därefter en föreläsning och avslutningsvis tittar vi närmare på några valda föremål ur museets samlingar.

BRA ATT VETA:
Observera att utan förköpt biljett går det inte att delta.
Programmet är i hörsalen på museets föremålsmagasin Tallen. För att delta behöver du förköpa biljett på tickster.com
Till Tallen kan man åka kollektivt från centrala Falun med t.ex. busslinje 151 till hållplats ”Tallen E16”, från hållplatsen är det en promenad på ca: 800 m.
Åker man bil finns kostnadsfri parkering på magasinets baksida.

All Day (Tisdag)(GMT+01:00)